ترک خوردن قند چه تاثیری بر بدن دارد؟

شکر می تواند منجر به التهاب مزمن شود که بر عملکردهای مختلف بدن تأثیر می گذارد. کاهش یا توقف مصرف محصولات قندی به ما این امکان را می دهد که پوستی انعطاف پذیر و درخشان را به دست آوریم، خلق و خوی خود را تثبیت کنیم، چند کیلو وزن کم کنیم، سیستم ایمنی خود را تقویت کنیم، از دندان هایمان محافظت کنیم و بوی بد دهان را از بین ببریم.

خانه به دوش – شکر یک محصول غذایی با طعم شیرین است که عمدتا از نیشکر و چغندر قند بدست می آید. Fil Santé Jeunes (منبع ۱) ​​توضیح می دهد: «اگر کلمه شکر به طور کلی برای هر چیزی که طعم شیرین می دهد استفاده شود، در واقع با نوعی قند مطابقت دارد: ساکارز. در واقع، قندها یک خانواده را تشکیل می دهند: قندهای کربوهیدراتی که به چند گروه تقسیم می شوند: قندهای سریع (زیرا به سرعت توسط بدن جذب می شوند) که قندهای ساده ای هستند که از یک مولکول تشکیل شده اند و قندهای آهسته (زیرا به آهستگی جذب می شوند. بدن) که از بیش از ده مولکول تشکیل شده اند.

مضرات مصرف بیش از حد شکر چیست؟

مغز انسان میل به شکر دارد، اما این چیزی است که ما آن را “کالری خالی” می نامیم: هیچ ماده مغذی برای بدن فراهم نمی کند! علاوه بر این، قند اضافی اثرات مضری بر سلامتی دارد: باعث پوسیدگی دندان (به ویژه در کودکان) می شود، باعث افزایش وزن می شود (گلوکزی که وارد سلول ها می شود به شکل چربی ذخیره می شود)، فلور روده را اصلاح می کند، باعث افزایش وزن می شود. اسیدیته بدن – و در دراز مدت باعث دیابت، اختلالات قلبی عروقی و فشار خون می شود.

بنیاد تحقیقات علیه سرطان نشان می دهد: “چه به طور طبیعی در غذاهایی که می خوریم اضافه شود یا به طور طبیعی وجود داشته باشد، نقش آن در چاقی، دیابت نوع ۲ و بیماری های قلبی عروقی در صورت مصرف بیش از حد ثابت شده است.”

بر اساس تحقیقات منتشر شده در مجله Advances in Nutrition، مصرف بیش از حد قند همچنین می تواند باعث مقاومت در برابر لپتین، هورمون سیری شود که به بدن می گوید چه زمانی سیر است (منبع ۳). نتیجه گیری: قطع قند فقط برای بدن فواید دارد.
آیا ترک شکر اشکالی ندارد؟ چه فوایدی برای بدن دارد؟

کاهش یا قطع قند فواید جسمی و روحی زیادی دارد
پوست سالم تر

شکر فرآیند تغییر شکل را در پوست ما از طریق پروتئین های کلاژن و الاستین تحریک می کند. نتیجه: چین و چروک رها کردن یا کاهش مقدار قند مصرفی معمولاً می‌تواند افزایش گلوکز و انسولین را در سیستم خون کاهش دهد و در نتیجه التهاب مزمن و حاد مرتبط با افزایش سن را کاهش دهد. پس از دو هفته، باید متوجه تفاوت در ظاهر، قابلیت ارتجاعی و رنگ پوست خود شوید.
یک سیستم ایمنی تقویت شده

شکر به التهاب مزمن کمک می کند، که توانایی سیستم ایمنی بدن را برای مبارزه با سرماخوردگی و آنفولانزا کاهش می دهد. با کاهش مصرف قند، قدرت دفاعی بدن را تقویت کرده و علائم آلرژی و آسم را کاهش می دهید.

دهان و دندان سالم تر

شکر یکی از عوامل اصلی پوسیدگی دندان است زیرا با باکتری های موجود در دهان تعامل می کند و اسید تشکیل می دهد. مصرف کمتر شکر به کاهش این خطر کمک می کند. شما شانس خوبی برای بهبود تنفس خود دارید که از همان باکتری تغذیه می کند. این مزایا فوری خواهند بود و فقط با گذشت زمان بهبود خواهند یافت.
در خبرنامه روزانه ما مشترک شوید!

روحیه بهتر

ممکن است فکر کنید خوردن یک کلوچه باعث خوشحالی شما می شود، اما مطالعه ای که در سال ۲۰۱۹ در مجله Neuroscience & Biobehavioral Reviews  منتشر شد، نشان می دهد که مصرف شکر با نرخ بالاتر افسردگی مرتبط است. به گفته کارشناسان ریدرز دایجست این ممکن است به این دلیل باشد که قند می تواند منجر به التهاب مزمن شود که بر عملکرد مغز تأثیر می گذارد. وقتی شکر را قطع می کنید، ممکن است احساس کنید که مه بلند می شود و خود را در حالت پایدارتری قرار می دهید.
همچنین بخوانید

چرا شکر باعث افزایش وزن می شود؟

کاهش وزن: آیا قطع قند باعث کاهش وزن می شود؟

همه چیز به مصرف ما بستگی دارد، اما اگر شکر زیاد بخوریم، بله، اگر مصرف آن را کم یا قطع کنیم، وزن کم می کنیم.

به طور متوسط، ما روزانه ۲۲ قاشق چایخوری شکر اضافه شده یا حدود ۳۵۰ کالری مصرف می کنیم. قند اضافی با ایجاد اختلال در متابولیسم باعث افزایش وزن شما به همان اندازه یا بیشتر از چربی می شود. برای چی ؟ زیرا باعث ترشح انسولین می شود (که نقش نفوذ گلوکز به بدن را دارد).

سلول ها به منظور برگرداندن قند خون به مقدار طبیعی)، که منجر به مکانیسم ذخیره قند و چربی می شود. بنابراین کاهش و توقف قند به کاهش وزن کمک می کند.

شکر همچنین با فعال کردن مدار پاداش در مغز باعث ایجاد اعتیاد می شود که منجر به لذت و میل به مصرف بیشتر می شود. با کاهش قند، اعتیاد خود و هوس های ناشی از آن را نیز کاهش می دهیم. وقتی قند را با غذاهای کامل جایگزین می‌کنید، هورمون‌های شما به طور طبیعی خود را تنظیم می‌کنند و هنگامی که به اندازه کافی غذا خورده‌اید سیگنال‌هایی به مغز ارسال می‌کنند. در نتیجه، بدون نیاز به تلاش زیاد، اغلب از هفته اول، وزن کم خواهید کرد.

ترک قند: علائم و عوارض جانبی چیست؟

اعتیادآور بودن اعتیاد به قند از نظر علمی ثابت شده است، به همین دلیل است که ترک قند دشوار است. در هفته های اول قطع مصرف، رژیم غذایی بدون قند نیز می تواند منجر به علائم شناخته شده ترک شود:

نوسانات خلقی؛
اضطراب؛
خشم؛
سردرد؛
خستگی.

ترک قند: چقدر طول می کشد؟

این علائم آزاردهنده و ناخوشایند می تواند یک تا دو هفته پس از تغییر شدید رژیم غذایی وجود داشته باشد.

اصلا لازم نیست شکر را کنار بگذارید

لازم نیست تمام انواع قندها را در رژیم غذایی خود حذف کنید. به عنوان مثال، برخی از کربوهیدرات های ساده به طور طبیعی در میوه ها یا عسل وجود دارند. علاوه بر این، کربوهیدرات ها برای تامین انرژی شما ضروری هستند. این شکر اضافه شده است که به مقدار زیاد مصرف می شود که برای سلامتی مضر است.

اساساً قندهای سفید تصفیه شده را حذف کنید

توصیه های رسمی توصیه می کنند ۵۰ تا ۵۵ درصد انرژی روزانه را به شکل کربوهیدرات تأمین کنید که تنها ۵ درصد آن از کربوهیدرات های ساده است. به طور کلی، این موارد عبارتند از:

غذاهای شیرین با شاخص گلیسمی بالا از شکر سفید تصفیه شده مانند شیرینی ها، نوشابه ها، آب میوه های صنعتی، آب نبات ها و غیره.
از غذاهای تهیه شده از آردهای تصفیه شده (نان سفید، شیرینی، کیک، غلات صبحانه و غیره) باید اجتناب شود.

بنابراین باید از کربوهیدرات های پیچیده و همچنین غذاهایی با شاخص گلیسمی پایین استفاده کنیم.

به قندها و آردهای تصفیه شده پنهان توجه کنید: نان سفید، ماکارونی سفید، برنج سفید، خمیر پیتزا، خمیر کیش، خمیر پای، سیب زمینی، سس (سس کچاپ، مایونز، سرکه و غیره)، الکل ها (شراب، آبجو…) ، غذاهای آماده ، بلغور ، کوسکوس …

اگر می خواهید قند را در رژیم غذایی خود کاهش دهید، می توانید یک درمان تدریجی سم زدایی قند را شروع کنید: توصیه های ما را دنبال کنید تا در عین حال مراقب سلامت خود باشید.

Check Also

کم آبی بدن

 کم آبی بدن: دلایل، علائم و روش‌های پیشگیری

خانه به دوش – کم آبی بدن یک مشکل رایج است که هنوز هم اغلب …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *