۱۳ روش ثابت شده برای شادتر بودن

 همه ما می خواهیم شاد باشیم. خبر خوب: مطالعات مختلف علمی نشان داده است که در بیشتر موارد، این شادی فقط به ما بستگی دارد. با ایجاد چند تغییر کوچک، می توان زندگی خود را بسیار دلپذیرتر کرد. در اینجا ۱۳ (کم و بیش) نکته علمی برای هر کسی که می خواهد شادتر باشد آورده شده است.

شاد زندگی کردن
۱. به دیگران پول بدهید

خانه به دوشسبک زندگیبر اساس مطالعه ای که در مجله Psychological Bulletin منتشر شده است، دادن پول به دیگران به جای نگه داشتن آن برای خود، شما را شادتر می کند. این مطالعه نتیجه می گیرد که شادترین افراد کسانی هستند که صرف نظر از میزان درآمدشان، بیشترین هزینه را می دهند.

> کار شما را شادتر از تعطیلات می کند
۲. به شانس خود پی ببرید

پروفسور مارتین سلیگمن از دانشگاه پنسیلوانیا نشان داده است افرادی که هر روز سه چیز مثبت را که در طول روز برایشان اتفاق افتاده را یادداشت می کنند نسبت به افرادی که این کار را نمی کنند به میزان قابل توجهی شادتر هستند. آنها نباید چیزهای بزرگی باشند: دسر مورد علاقه شما یا یک لبخند نیز این کار را انجام می دهد.
۳. چیز جدیدی را امتحان کنید

افرادی که روحیه ماجراجویی دارند و نمی‌ترسند روال خود را با امتحان کردن منظم چیزهای جدید بشکنند، معمولاً شادتر هستند. امتحان کردن چیزهای جدید همچنین به حفظ مهارت های حرکتی شما کمک می کند و مغز را تحریک می کند.

> 10 نکته برای شادتر بودن در محل کار
۴. رضایت خود را به تعویق بیندازید

شادی پیش بینی کننده، یعنی این واقعیت که مشتاقانه منتظر یک رویداد هستید، نیز به شادی شما کمک می کند. در یک نظرسنجی، به مردم گفته شد که آنها برنده یک وعده غذایی رایگان در یک رستوران بسیار معروف شده اند و می توانند انتخاب کنند که چه زمانی به آنجا بروند. تقریباً همه ترجیح دادند که شام ​​را بعد از مدتی به تعویق بیندازند تا همچنان چند روز دیگر از این اتفاق شاد لذت ببرند.
۵. بیشتر به رنگ آبی نگاه کنید

دانشمندان دانشگاه ساسکس در مورد تاثیر رنگ آبی بر امواج مغزی تحقیق کرده اند. آنها دریافتند که قرار گرفتن در معرض آبی اعتماد به نفس را افزایش می دهد، استرس را کاهش می دهد و به طور کلی شما را شادتر می کند. یک توضیح احتمالی این است که اجداد ما آبی را با آسمان گرگ و میش مرتبط می‌دانستند. این به نوبه خود احساس یک روز پرمشغله و چشم انداز یک خواب خوب را القا می کند.

> در اینجا ۱۰ شغل برتری که در سال ۲۰۱۷ شما را خوشحال می کند آورده شده است
۶. تعیین اهداف

روانشناس جاناتان فریدمن ثابت کرد افرادی که اهداف کوتاه مدت و بلندمدت روشنی را تعیین می کنند، نسبت به افرادی که این هدف را ندارند، شادتر هستند. ریچارد دیویدسون، عصب شناس از دانشگاه ویسکانسین، اضافه کرد که تلاش برای دستیابی به اهداف نه تنها باعث ایجاد احساسات مثبت می شود، بلکه احساسات منفی را نیز سرکوب می کند.
۷. سعی نکنید حق با شما باشد

به گفته دکتر دیپاک چوپرا، نویسنده کتاب نسخه نهایی شادی، اتخاذ یک دیدگاه خنثی بهترین راه برای شاد ماندن است. چوپرا می‌گوید، اگر نمی‌خواهید دائماً حق خود را ثابت کنید، می‌توانید ۹۹ درصد انرژی روانی خود را ذخیره کنید – و بنابراین احساس شادی بیشتری کنید.
۸. به توده بروید

پروفسور بروس هدی از دانشگاه ملبورن سطوح شادی گروهی از مردم را به مدت ۲۵ سال بررسی کرد. او به این نتیجه رسید که کسانی که به طور منظم در کلیسا شرکت می کنند، لاغرتر می مانند، کمتر نگران حرفه خود هستند و شرکای عاطفی با ثبات تری دارند. مؤمنان نیز نسبت به غیر مذهبی ها شادتر و راضی ترند.
۹. حداقل ۶ ساعت در شب بخوابید

شادی شما به تعداد ساعات خواب شما نیز بستگی دارد. این چیزی است که از مطالعه ای به سفارش شرکت انگلیسی Yeo Valley بدست می آید. برای این مطالعه، از بزرگسالان بین ۱۸ تا ۶۵ سال خواسته شد تا شادی خود را در مقیاس ۱ تا ۵ ارزیابی کنند. افرادی که ۶ ساعت و ۱۵ دقیقه خواب بدون وقفه در شبانه روز داشتند، بالاترین امتیاز را به خود دادند.
۱۰. بیش از ۲۰ دقیقه رفت و آمد نکنید

همین نظرسنجی نشان داد افرادی که بالاترین امتیاز شادی را دارند تنها ۲۰ دقیقه طول می کشد تا به سر کار برسند. مدت زمان رفت و آمد شما به محل کار نیز بر سلامت و تناسب اندام عمومی شما تأثیر می گذارد.
۱۱. مطمئن شوید که حداقل ۱۰ دوست خوب دارید

محققان دانشگاه ناتینگهام دریافتند افرادی که حداقل ۱۰ دوست خوب دارند نسبت به کسانی که ۵ دوست یا کمتر دارند، شادتر هستند. هرچه بیشتر باشد، حتی بهتر به نظر می رسد که قانون باشد زیرا، طبق این مطالعه، سطح شادی بسته به تعداد دوستان شما افزایش می یابد.
۱۲. طوری رفتار کنید که انگار خوشحال هستید

شاید فکر می‌کنید این تلاش بیش از حد است، اما خندیدن در زمانی که واقعاً غمگین هستید در واقع می‌تواند احساس بهتری در شما ایجاد کند. مطالعات مختلف نشان داده است که خندیدن احساسات مثبت را بیدار می کند.

۱۳. به دنبال جفت روح خود باشید

روابط عاشقانه تا حد زیادی بر شادی ما تأثیر می گذارد. افرادی که شریک زندگی دارند معمولا شادتر از مجردها هستند. طبق تحقیقات دانشگاه کرنل، زوج‌ها، چه متاهل و چه غیر متاهل، از سطح رفاه بالاتری برخوردارند.

شاد زندگی کردن

زندگی شاد یک سفر فرازنده و مفرح است که می‌تواند با نگاه مثبت، تصمیمات موفق، و توجه به لحظات کوچک، به یک تجربه شگفت‌آور تبدیل شود. در زیر یک متن در مورد زندگی شاد آورده شده است:

در دنیای پر از چالش‌ها و فراز و نشیب‌ها، هنوز هم می‌توانیم زندگی را به عنوان یک هنر شادی ترسیم کنیم. زندگی شاد مانند پرنده‌ای است که در آسمان آزادانه پرواز می‌کند، بالهایش از خوشحالی و امید پر شده است.

راز زندگی شاد در توانایی ما برای دیدن زیبایی‌ها در اطرافمان و در هر روز و هر لحظه جاری است. لحظه‌های کوچک، مثل صبحانه با خانواده، یک لبخند از یک دوست، یا حتی صدای باران روی پنجره، می‌توانند به زندگی معنی بخشند.

شاد بودن یک انتخاب است. انتخاب به سوی افکار مثبت، انتخاب به سوی عشق و مهربانی. وقتی که مواجه با چالش‌ها هستیم، می‌توانیم آنها را به عنوان فرصت‌هایی برای رشد و یادگیری بپذیریم. زندگی، همواره به سوی جلو حرکت می‌کند و ما نیز باید به همراهشان شادی و امید را در سفر خود حمل کنیم.

یادگیری از گذشته، زندگی را به سوی آینده ساخته و از لحظات حال لذت می‌برد. این یک هنر است که با ممارست و تمرین، هرکس می‌تواند آن را یاد بگیرد. گذاشتن گذشته در گذر زندگی، توسعه دادن اراده به سوی آینده، و مهم‌تر از همه، ارزش‌گذاری لحظات حال، کلید زندگی شاد است.

پس بیایید این سفر را با لبخندی شاد آغاز کنیم و در هر گام، رنگین‌کمان رنگ‌آمیزی کنیم. زندگی شاد یک هنر است که با عشق، خلاقیت، و ایمان به خود و دیگران، هر روز را به یک اثر هنری زندگی تبدیل می‌کند.

Check Also

انگیزشی

جملات انگیزشی جدید ۱۴۰۳

در اینجا چند جمله انگیزشی و قوی به زبان فارسی آورده شده است که می‌تواند …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *