۱۰ نکته برای جلوگیری از مکیدن شست بچه ها

بچه ها پس از مکیدن سینه اغلب به طور طبیعی مکیدن انگشت شست (یا گاهی اوقات انگشت دیگر) انجام می دهند. این یک نیاز و لذت مهم برای بچه است که نباید سعی کنیم او را از آن محروم کنیم. اما پس از مدتی، درست مانند پستانک در سایر کودکان، وقت آن است که به فکر رهایی از این عادت باشیم. که کار ساده ای نیست! خانه به دوش برای کمک به کودک شما از مکیدن انگشت شست خود توصیه هایی به شما می کند.

مکیدن شست دست
۱. زمان مناسب را پیدا کنید

توقف مکیدن شست یک مصیبت واقعی برای کودک است که نیاز به اراده و شجاعت دارد و به دلیل کمبود، نوعی رنج (گذرا) را القا می کند. بنابراین برای اینکه کارها تا حد امکان روان پیش برود، باید برنامه ریزی کرد که در زمانی که کودک آرام است متوقف شود.

۲. کودک را تحت فشار قرار ندهید تا تصمیم بگیرد

اگر کودک را مجبور کنید که مکیدن شست خود را متوقف کند، این خطر از یک طرف باعث استرس او می شود و از طرف دیگر موثر نیست (انگشت شست پستانک نیست، نمی توان آن را مصادره کرد!). با آرامش به او توضیح دهید که چرا می خواهید او را متوقف کند و او را تصمیم گیرنده قرار دهید. او به آن افتخار خواهد کرد!

۳. یک ضرب الاجل تعیین کنید

تعیین تاریخی که کودک نوپای شما مکیدن انگشت شست را متوقف کند، به او این امکان را می دهد که از نظر روانی برای این مرحله از زندگی خود آماده شود. برای انتخاب این تاریخ، آن را با او در میان بگذارید و در مورد زمانی که برای او مطلوب است فکر کنید (تاریخ نمادین، اوقات فراغت مکرر و غیره).

۴. عوامل حواس پرتی را پیدا کنید

توقف انگشت شست ناگزیر برای مدتی باعث کناره گیری می شود. برای اینکه کودک تا حد امکان کمتر وسوسه شود که انگشت شست خود را در دهانش بگذارد، سعی کنید او را مشغول نگه دارید تا مطمئن شوید که زیاد به این موضوع فکر نمی کند. گردش، بازی… بهتر است به جای تماشای کارتون، ورزش کند و دستش را مشغول کند!
۵. خودتان را از یک پتوی راحتی محروم نکنید

جدا شدن از اسباب‌بازی نوازش‌کننده‌تان یک مصیبت دیگر برای کودک است که کنار آمدن با آن نیز آسان نیست. بنابراین مهمتر از همه، از او نخواهید که هم از مکیدن انگشت شست خود دست بردارد و هم خود را از پتو جدا کند. برای حداکثر نرمی، یک چیز در یک زمان!

۶. داستان ها را در حال حرکت بخوانید

درست مانند انگیزه دادن به شما برای خوردن غذا یا خوردن سبزیجات، مجموعه کاملی از کتاب‌های خنده‌دار با موضوع توقف مکیدن انگشت وجود دارد. دیدن شخصیت‌های کوچک مورد علاقه‌اش، ماجراجویی مشابه او را تجربه می‌کند، به آسان‌تر شدن این درام کمک می‌کند و او را وادار به انجام این چالش می‌کند.

۷. استاپ را به صورت بازی ارائه دهید

وقتی صحبت از چالش شد، باید بگوییم که کودک شما بازیگوش است و دوست دارد چیزها را به شیوه ای سرگرم کننده ارائه کند. مثلاً با او تقویمی تهیه کنید که به محض شروع از شیر گرفتن، روز به روز آن را پر کند. با نقاشی هایی که بر اساس مشکلات یا موفقیت های شما ساخته می شوند!
۸. نمایشی نکنید بلکه تشویق کنید

فرزندتان در هر سنی و هر انگیزه ای که باشد، مهمتر از همه، نترسید. او هم مثل بقیه در نهایت این عادت مکیدن شست خود را از دست خواهد داد، نگران نباشید! و همچنین به او اطمینان دهید، او را تشویق کنید بدون اینکه هرگز دراماتیک باشید. این می تواند او را مضطرب کند و نتیجه معکوس ایجاد کند: افزایش نیاز به انگشت شست برای آرامش خود!

۹. خودتان را به چالش بکشید

اگر همزمان با تلاش فرزندتان برای متوقف کردن مکیدن انگشت شست، شما خودتان نیز سعی در انجام یک چالش (سیگار کشیدن، کاهش وزن ۲ کیلویی و غیره) دارید، احتمالاً انگیزه بیشتری برای کودک شما ایجاد می‌کند. به این ترتیب شما همدیگر را حمایت و تشویق خواهید کرد و این همدستی فقط سودمند خواهد بود!

۱۰. از یک محصول تلخ استفاده کنید

به بیان دقیق تر، فراتر از جنبه روانشناختی این از شیر گرفتن (که تعیین کننده ترین باقی می ماند)، همچنین می توانید به کودک کمک کنید تا با استفاده از محصولی روی انگشت مورد علاقه اش که برای او بسیار ناخوشایند است، خود را از لذت مکیدن شست جدا کند. طعم این نوع محصول را به راحتی در داروخانه ها پیدا خواهید کرد.

Check Also

ساعت خواب کودک

چگونه ساعت خواب کودک را تنظیم کنیم؟

“تنظیم ساعت خواب کودک” یک موضوع خیلی مهمه که باید بهش اهمیت بدیم. وقتی بچه‌ها …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *